NRD Начало
Петък, 16 Май 2025
Начало Под прожектора Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
752
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

След първото издание на Националния конкурс за млади изпълнители "Бургас и морето" в подготовка е

Великденският музикален фестивал на Варненската опера ще има 24-то издание. Това съобщи артистичн

Изкуството говори повече от всички думи, особено тези маски. За мен като актьор е от изключително

"Неизказаното" е мотото на тазгодишния фестивал за съвременно изкуство „Процес – Прос

Лили Иванова ще участва за първи път в програмата на „Франкофоли

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Изложба на Жорж Папазов (1925–1966) ще бъде подредена в Националния музей за модерно изкуст

Улично изпълнение на Ед Шийрън в индийския град Бенгалуру беше внезапно прекратено от полицията,

Фотографската изложба „Жените на Украйна в България” показва

Гласът също е инструмент. Той трябва да се школува, да се стопли с душата. Трудността при пеенето

Американският режисьор Куентин Тарантино ще бъде водещ на две дискусии, посветени на уестърните н

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Проф. Чавдар Попов: Изложбата „Енергията на откривателството“ съхранява културната и духовната памет на българските художници
„Една от основните причини за създаването на тази изложба е стремежът да се поддържа жива културната и духовната памет на тези български художници“, заяви проф. Чавдар ...
Svetlana & RiffRain представя своя нов сингъл „Аз не съм“
Групата Svetlana & RiffRain представя своя нов сингъл „Аз не съм“, който носи мощно социално послание, разказват от екипа. По думите им песента отразява настроения ...
Кодове на идентичност. Вяра, език, народ
Изложбата „Кодове на идентичност. Вяра, език, народ“ беше открита в Националния антропологичен музей към Института по експериментална морфология, патология и антрополог ...
Васил Янев-Grapulo: Panharmounium
След 15-годишно прекъсване и оттегляне от живописта художникът Васил Янев, известен и с псевдонима Grapulo, представи първата си самостоятелна изложба в бургаската галерия "Неси". ...
Дамиано Давид от „Монескин“ представя първия си самостоятелен албум
Вокалистът на италианската рок банда „Монескин“ Дамиано Давид представя днес първия си самостоятелен албум, озаглавен Funny Little Fears, съобщават АНСА и „Ти Джи ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт с участието на Теодосий Спасов бе открит официално летният сезон във Варна
С концерт спектакъл с участието на Теодосий Спасов тази вечер бе открит официално летният сезон във Варна. Празникът, организиран от Общината в крайморския град, премина под мотото ...
Проф. Чавдар Попов: Изложбата „Енергията на откривателството“ съхранява културната и духовната памет на българските художници
„Една от основните причини за създаването на тази изложба е стремежът да се поддържа жива културната и духовната памет на тези български художници“, заяви проф. Чавдар ...
В Добрич бе официално закрито 34-ото издание на Европейския младежки поп рок конкурс “Сарандев”
Тридесет и четвъртото издание на Европейския младежки поп рок конкурс “Сарандев” бе закрито официално тази вечер в Младежки център “Захари Стоянов” в Добрич ...
Изложба "Вяра и слово" подредиха в Регионалния исторически музей в Перник
Изложба "Вяра и слово" представя Регионалният исторически музей (РИМ) в Перник. Експозицията се откри в навечерието на "Европейска нощ на музеите", която ще бъде отбелязана утре. ...
Светът никога не е бил по-близо до световна война през моя живот, каза Боно от „Ю Ту“ в Кан
Светът никога не е бил по-близо до световна война през моя живот, каза Боно от „Ю Ту“ в интервю за Асошиейтед прес в Кан. "На фона на това, мисля, че думи, които няког ...
Тикер в 23:00 ч.
С концерт спектакъл с участието на Теодосий Спасов тази вечер бе открит официалн ...
Начало Под прожектора
752
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Проф. Чавдар Попов: Изложбата „Енергията на откривателството“ съхранява културната и духовната памет на българските художници
Svetlana & RiffRain представя своя нов сингъл „Аз не съм“
Кодове на идентичност. Вяра, език, народ
Васил Янев-Grapulo: Panharmounium
Дамиано Давид от „Монескин“ представя първия си самостоятелен албум
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
С концерт с участието на Теодосий Спасов бе открит официално летният сезон във Варна
Под прожектора
Проф. Чавдар Попов: Изложбата „Енергията на откривателството“ съхранява културната и духовната памет на българските художници
Тонът на времето
В Добрич бе официално закрито 34-ото издание на Европейския младежки поп рок конкурс “Сарандев”
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.